Doorgaan naar hoofdcontent

James Bint de ‘chasse patate’ van Belgapom, Belgen willen Chinezen frietjes leren eten

Belgen willen Chinezen frietjes leren eten

maar de Nederlander Edwin den Hartog doet dat toch al


Volgens het Algemeen Dagblad van 19 november gaan de Belgen de Chinezen frietjes leren eten.
Maar, zullen veel mensen zeggen: dan wel betere friet dan 
men doorgaans in Belg krijgt voorgeschoteld.

炸薯条  Zhà shǔ tiáo is patat friet in Chinees
Edwin den Hartog, geen frietboer maar een ondernemer, opende zijn eerste “Royal Patat” dit voorjaar in Shanghai. Vanaf dag een, een groot succes.

James Bint de ‘chasse patate’ van Belgapom?
Met een wel heel bijzondere associatie met James Bond wil Belgapom, de Belgische aardappelfederatie, de Chinezen, in het land waar ossenwit verboden is,  frietjes leren eten.  
Maar Belgapom gaat het niet om de frietjes of het ossenwit, Belgapom wil kennis verkopen die ze hebben over de aardappelteelt.

Wat maakt friet lekker?
Over aardappel en vet gaan met de nodige geheimzinnigheid veel verhalen. De ene frietboer zijn aardappel is nog beter en specialer dan die van de ander.
En dan het te gebruiken soort vet ook zoiets met alle hocus pocus erom heen.

1. De aardappel, een harde aardappel van 6 tot maximum 8 cm;
2. Het te gebruiken vet, harde vetten zijn uit.
Maar ja, smaak is persoonlijk en daarover valt niet te twisten.

Mijn allerlekkerste friet
Voor friet gebruik ik een harde aardappel tussen 6 en 8 cm groot. De frieten worden in staafjes van ongeveer 1 bij 1 cm gesneden in de lengte-richting van de aardappel. Frieten een half uurtje laten weken in koud water. Vervolgens afgieten en goed droog maken.
Friet voorbakken in niet te warm vet, 120 graden, tot zij boven komt drijven. Uitnemen en af laten koelen.
Vlak voor opdienen goudbruin afbakken in vet van ongeveer 180 graden, niet warmer dan 200.

Het vet
Harde, dierlijke vetten zijn uit. Plantaardige vetten zijn in.
Vaak gebruik ik zonnebloemolie, deze laat geen oliesmaak achter maar niet minder vaak gebruik ik ook olijfolie, die dus wel, als je ervan houdt, een fijne smaak achterlaat.
Maar bij vet is belangrijk: gebruik schoon vet, na gebruik steeds even door een zeef passeren.
En gebruik vet alleen voor friet en niet om ook andere dingen in te frituren.
Gegarandeerd: succes.

En de rest vertel ik u niet dat bewaar ik voor mezelf als ik naar China ga.

P.S.: James Bint komt er bij mij niet in.